May 20, 2021 - 12 PM EDT
Have you ever wondered where a composer finds inspiration? Should words influence the music or should music lead the way? How are words set to music, and what happens when words and music are being written simultaneously?
Join Alexander Shelley and three talented and prolific composers as they investigate the challenges and rewards of marrying music and lyrics. U.S. composer Jerod Impichchaachaaha' Tate (Chickasaw Nation), JUNO Award-winning Canadian composer Vivian Fung, and Ian Cusson (Canadian Métis and the NAC’s inaugural Carrefour Composer), explore how they create the magic that a perfect union of lyrics and music delivers.
Alexander Shelley succeeded Pinchas Zukerman as Music Director of Canada’s NAC Orchestra in September 2015. The ensemble has since been praised as being “transformed, hungry, bold, and unleashed” (Ottawa Citizen) and Shelley’s programming credited for turning the Orchestra into “one of the more audacious in North America” (Maclean’s).
Shelley is a champion of Canadian creation. Recent hallmarks include multimedia projects Life Reflected and UNDISRUPTED and three major new ballets in partnership with NAC Dance for Encount3rs. He is passionate about arts education and nurturing the next generation of musicians. He is an Ambassador for Ottawa’s OrKidstra, a charitable social development program that teaches children life skills through making music together.
In April 2022, Alexander Shelley made his debut at Carnegie Hall with the NAC Orchestra in its long-awaited return, and in the spring of 2019, he led the Orchestra on its critically acclaimed 50th-anniversary European tour, with stops in London, Paris, Copenhagen, and Stockholm.
Shelley is also the Principal Associate Conductor of London’s Royal Philharmonic Orchestra and, starting with the 2024–25 season, the Music Director of Artis-Naples and the Naples Philharmonic in Florida, USA. Previous releases with the NAC Orchestra include the Juno-nominated New Worlds, Life Reflected, ENCOUNT3RS, The Bounds of Our Dreams, the acclaimed multi-volume Clara - Robert - Johannes series, all with Canadian label Analekta, as well as Truth in Our Time with Orange Mountain Music.
The Music Director role is supported by Elinor Gill Ratcliffe, C.M., ONL, LL.D. (hc).
Alexander Shelley a reçu le titre de directeur musical de l’Orchestre du CNA en septembre 2015. Depuis, l’ensemble a été qualifié de « transformé », « passionné », « ambitieux » et « déchaîné » (Ottawa Citizen), et classé parmi les plus audacieux en Amérique du Nord (magazine Maclean’s) pour sa programmation.
Champion de la création au Canada, Shelley a signé récemment le projet multimédia Réflexions sur la vie, INCONDITIONNEL et RENCONTR3S, une collaboration avec Danse CNA comportant trois nouveaux ballets d’envergure.
Shelley s’attache à cultiver les talents de la relève : il est notamment un ambassadeur d’OrKidstra, un programme de développement social qui, à travers la musique, aide les jeunes d’Ottawa à acquérir des compétences essentielles.
En avril 2022, Shelley a fait ses débuts au Carnegie Hall avec l’Orchestre du Centre national des Arts, marquant le retour tant attendu de l’ensemble dans cette salle mythique. Au printemps 2019, il a dirigé l’Orchestre à l’occasion d’une tournée européenne très applaudie qui soulignait le 50ᵉ anniversaire de l’ensemble et qui a notamment fait escale à Londres, Paris, Copenhague et Stockholm.
Shelley est également premier chef d’orchestre associé de l’Orchestre philharmonique royal de Londres, et, à partir de la saison 2024-2025, directeur artistique et musical d’Artis-Naples et de l’Orchestre philharmonique de Naples en Floride (États-Unis). Il a déjà fait paraître avec l’Orchestre du CNA Nouveaux Mondes (finaliste aux prix Juno); Réflexions sur la vie; RENCONTR3S; Aux frontières de nos rêves; la série d’albums Clara, Robert, Johannes, tous parus sous l’étiquette canadienne Analekta et acclamés par la critique; et La vérité à l’ère moderne sous l’étiquette Orange Mountain Music.
Le poste de directeur musical bénéficie du soutien d’Elinor Gill Ratcliffe, C.M., O.N.L., LL.D. (hc).
Jerod Impichchaachaaha’ Tate (Born in 1968)
Jerod Impichchaachaaha’ Tate, is a classical composer, citizen of the Chickasaw Nation in Oklahoma and is dedicated to the development of American Indian classical composition. A Washington Post review states that “Tate is rare as an American Indian composer of classical music. Rarer still is his ability to effectively infuse classical music with American Indian nationalism.” Tate is Guest Composer/Conductor/Pianist for the San Francisco Symphony’s Currents program Thunder Song: American Indian Musical Cultures, and was recently Guest Composer for the Metropolitan Museum of Art’s Balcony Bar program Home with ETHEL and Friends, featuring his commissioned work Pisachi (Reveal) for String Quartet.
Recent commissions include Shell Shaker: A Chickasaw Opera for Mount Holyoke Symphony Orchestra; Ghost of the White Deer, Concerto for Bassoon and Orchestra for Dallas Symphony Orchestra; and Hózhó (Navajo Strong) and Ithánali (I Know) for White Snake Opera Company. His music was recently featured on the HBO series Westworld. He is a three-time commissioned recipient from the American Composers Forum, a Chamber Music America’s Classical Commissioning Program recipient, a Cleveland Institute of Music Alumni Achievement Award recipient, a governor-appointed Creativity Ambassador for the State of Oklahoma, and an Emmy Award winner for his work on the Oklahoma Educational Television Authority documentary, The Science of Composing.
Tate was the founding composition instructor for the Chickasaw Summer Arts Academy and has taught composition to American Indian high school students in Minneapolis, the Hopi, Navajo, and Lummi reservations, and Native students in Toronto.
Mr. Tate’s middle name, Impichchaachaaha', means “his high corncrib” and is his inherited traditional Chickasaw house name. A corncrib is a small hut used for the storage of corn and other vegetables. In traditional Chickasaw culture, the corncrib was built high off the ground on stilts to keep its contents safe from foraging animals.
Jerod Impichchaachaaha’ Tate, compositeur (né en 1968)
Jerod Impichchaachaaha’ Tate est un compositeur classique de la Nation Chickasaw de l’Oklahoma qui se consacre au développement des compositions classiques autochtones. Selon le Washington Post, « Tate est l’un des rares compositeurs de musique classique autochtone. Sa capacité à allier nationalisme autochtone et musique classique est encore plus rare. » Compositeur, chef d’orchestre et pianiste invité de Thunder Song: American Indian Musical Cultures (série Currents de l’Orchestre symphonique de San Francisco), il a été compositeur invité au Metropolitan Museum of Art pour Home with ETHEL and Friends (série Balcony Bar), comprenant sa pièce Pisachi (Reveal) pour quatuor à cordes, une œuvre de commande.
Parmi ses récentes commandes, notons : Shell Shaker: A Chikasaw Opera pour l’Orchestre symphonique de Mount Holyoke; Ghost of the White Deer pour basson et orchestre pour l’Orchestre symphonique de Dallas; ainsi que Hózhó (Navajo Strong) et Ithánali (I Know) pour la White Snake Opera Company. On a récemment pu entendre sa musique dans la série Westworld de HBO. Tate a reçu des commandes du Forum des compositeurs américains à trois reprises; participé au programme de commandes en musique classique de Chamber Music America; et remporté le Prix de la réalisation des anciens de l’Institut de musique de Cleveland. Sacré Ambassadeur en créativité par le gouverneur de l’État de l’Oklahoma, il a obtenu un prix Emmy pour The Science of Composing, documentaire de l’Autorité de la télévision éducative de l’Oklahoma.
Professeur de composition fondateur de l’Académie estivale des arts Chikasaw, Tate a enseigné la composition aux élèves autochtones du niveau secondaire à Minneapolis et Toronto ainsi que dans des réserves Hopi, Navajo et Lummi.
Le second prénom de Tate, Impichchaachaaha’, signifie « son haut crib à maïs »; il s’agit du nom traditionnel héréditaire Chickasaw de sa lignée. Le crib à maïs est une petite hutte servant à l’entreposage du maïs et d’autres légumes. Dans la culture Chicksaw traditionnelle, le crib à maïs était placé au-dessus du sol sur pilotis afin de protéger son contenu des animaux fourrageurs.
Vivian Fung (Born in 1975)
JUNO Award-winning composer Vivian Fung has a unique talent for combining idiosyncratic textures and styles into large-scale works, reflecting her multicultural background. NPR calls her “one of today’s most eclectic composers.”
Fung is currently at work on a new flute concerto for the Vancouver Symphony Orchestra, a piano trio for L’arc Trio, and a piece for the UK’s Tangram Collective. The Metropolis Ensemble commissioned (Un)Wandering Souls for Sandbox Percussion to premiere at the Bongsokol Festival in December 2020. In July 2020, the CBC Virtual Orchestra gave the online world premiere of Fung’s Prayer, led by Yannick Nézet-Séguin. He led The Philadelphia Orchestra in a virtual performance of Prayer in fall 2020.
Recent highlights include the UK premiere of Birdsong, performed by violinist Midori; the premiere of a trumpet concerto by Mary Elizabeth Bowden and the Erie Philharmonic; The Ice Is Talking, commissioned by the Banff Centre, using ice blocks to illustrate the fragility of our environment; A Child Dreams of Toys, commissioned by the Winnipeg New Music Festival; and String Quartet No. 4 “Insects and Machines,” commissioned by the Red Bank Chamber Music Society and premiered by the American String Quartet.
With a deep interest in exploring different cultures, Fung has traveled to Cambodia, Southwest China, North Vietnam, Spain, and Bali to connect with her roots and collect research for her compositions. Passionate about fostering the talent of the next generation, Fung has mentored young composers in programs at the American Composers Forum, San Francisco Contemporary Chamber Players, San Jose Youth Chamber Orchestra, and Cabrillo Festival of Contemporary Music.
Born in Edmonton, Canada, Fung received her doctorate from The Juilliard School. She currently lives in California and is on the faculty of Santa Clara University.
Vivian Fung (née en 1975)
Primée aux JUNO, Vivian Fung combine avec originalité textures et styles idiosyncratiques dans des œuvres de grande envergure reflétant son héritage multiculturel. C’est « l’une des compositrices les plus éclectiques d’aujourd’hui » selon NPR.
Fung compose actuellement un concerto pour flûte pour l’Orchestre symphonique de Vancouver; un trio pour piano pour l’ensemble L’Arc; et une pièce pour le collectif britannique Tangram. L’ensemble Metropolis lui a commandé (Un)Wandering Souls, qui devait être créé par Sandbox Percussion au festival de Bongsokol en décembre 2020. Yannick Nézet-Séguin a dirigé l’Orchestre virtuel de la CBC dans la première mondiale numérique de Prayer en juillet 2020. Il a repris la pièce en ligne avec l’Orchestre de Philadelphie l’automne suivant.
Parmi les récents faits saillants de la carrière de Vivian Fung, notons la première britannique de Birdsong par la violoniste Midori; la première d’un concerto pour trompette par Mary Elizabeth Bowden et l’Erie Philharmonic; The Ice Is Talking, commande du Centre des arts de Banff, où des blocs de glace représente notre fragile écosystème; A Child Dreams of Toys, commande du Festival de musique nouvelle de Winnipeg; Insects and Machines, concerto pour cordes no 4, commande de la Société de musique de chambre de Red Bank créée par l’American String Quartet.
Férue d’exploration culturelle, Fung a voyagé au Cambodge, dans le sud-ouest de la Chine, le nord du Vietnam, l’Espagne et Bali pour renouer avec ses racines et faire des recherches en vue de nouvelles compositions. Ayant à cœur de soutenir la nouvelle génération, elle a offert du mentorat à plusieurs jeunes participant aux programmes de composition du Forum américain de composition, de Musiciens de chambre contemporains de San Francisco, de l’Orchestre de chambre des jeunes de San Jose et du Festival de musique contemporaine Cabrillo.
Née à Edmonton, Vivian Fung est titulaire d’un doctorat de l’École Juilliard. Elle réside actuellement en Californie et fait partie du corps professoral de l’Université Santa Clara.
Ian Cusson (b. 1981) is a composer of art song, opera, and orchestral work. Of Métis (Georgian Bay Métis Community) and French-Canadian descent, his work explores Canadian Indigenous experience including the history of the Métis people, the hybridity of mixed-racial identity, and the intersection of Western and Indigenous cultures.
He studied composition with Jake Heggie and Samuel Dolin, and piano with James Anagnoson at the Glenn Gould School. He is the recipient of numerous awards and grants including the Chalmers Professional Development Grant, the National Aboriginal Achievement Foundation Award, and several grants through the Canada Council, the Ontario Arts Council, and the Toronto Arts Council.
Ian was an inaugural Carrefour Composer-in-Residence with the National Arts Centre Orchestra for 2017–2019 and was Composer-in-Residence for the Canadian Opera Company for 2019–2021. He was a Co-artistic Director of Opera in the 21st Century at the Banff Centre and the recipient of the 2021 Jan V. Matejcek Classical Music Award from SOCAN and the 2021 Johanna Metcalf Performing Arts Prize. Ian is an Associate Composer of the Canadian Music Centre and a member of the Canadian League of Composers.
He lives in Oakville with his wife and four children.
Ian Cusson (né en 1981) est un compositeur canadien de mélodies, d’opéras et de pièces orchestrales. D’origine métisse (communauté métisse de la Baie Georgienne) et canadienne-française, il explore, dans son œuvre, l’expérience autochtone au Canada, en particulier l’histoire du peuple métis, l’union des identités raciales mixtes et la rencontre des cultures occidentales et autochtones.
Il a étudié la composition auprès de Jake Heggie et Samuel Dolin ainsi que le piano sous la houlette de James Anagnoson à l’École Glenn-Gould. Lauréat d’un Prix national d’excellence décerné aux Autochtones, il a obtenu de nombreuses subventions, y compris une bourse des Projets Chalmers de perfectionnement professionnel et plusieurs bourses des conseils des arts du Canada, de l’Ontario et de Toronto.
Ian Cusson a été l’un des deux premiers compositeurs en résidence à l’Orchestre du Centre national des Arts dans le cadre du programme Carrefour (2017-2019). Il a également été compositeur en résidence à la Compagnie d’opéra canadienne (2019-2021). Il a été co-directeur artistique du programme L’opéra au XXIe siècle du Centre Banff et lauréat, en 2021, du Prix Jan V. Matejcek pour la nouvelle musique classique de la SOCAN et d’un Prix Johanna-Metcalf des arts de la scène. Compositeur agréé du Centre de musique canadienne, il est aussi membre de la Ligue canadienne des compositeurs.
Ian Cusson réside à Toronto avec sa femme et leurs quatre enfants.