NACO Tour 2024: Québec City ● Toronto ● Ottawa
Alexander Shelley © Curtis Perry
Wednesday night’s concert at the Grand Théâtre was a historic event
- Le Soleil
An impressive single ensemble.
The National Arts Centre Orchestra and the Orchestre symphonique de Québec make a powerful musical team.
This symphony was as eloquent, impressive, and beautifully structured.
- Le Devoir
Orchestras from two capitals, Ottawa and Québec, will join forces for a program featuring Jacques Hétu's fifth and final symphony; the great Québecois composer's ode to freedom. Both orchestras will be joined by the Toronto Mendelssohn Choir to perform this magnificent score.
Canada's National Arts Centre Orchestra ● Orchestre symphonique de Québec ● Toronto Mendelssohn Choir
Alexander Shelley, conductor
Kevin Chen, piano
Jean-Sébastien Vallée, director of the Toronto Mendelssohn Choir
Learning and community engagement
We partner with several organizations during this tour to connect with music lovers of all ages through meaningful events including masterclasses, workshops, talks and performances: Conservatoire de musique de Québec, the Faculty of Music at Université Laval, E27 musiques nouvelles, the University of Ottawa School of Music, the Ottawa Children’s Choir, and OrKidstra.
Alexander Shelley succeeded Pinchas Zukerman as Music Director of Canada’s NAC Orchestra in September 2015. The ensemble has since been praised as being “transformed... hungry, bold, and unleashed” (Ottawa Citizen) and Shelley’s programming credited for turning the orchestra into “one of the more audacious in North America” (Maclean’s).
Shelley is a champion of Canadian creation; recent hallmarks include the multimedia projects Life Reflected and UNDISRUPTED, and three major new ballets in partnership with NAC Dance for Encount3rs. He is passionate about arts education and nurturing the next generation of musicians. He is an Ambassador for Ottawa’s OrKidstra, a charitable social development program that teaches children life skills through making music together.
Alexander Shelley is also the Principal Associate Conductor of London’s Royal Philharmonic Orchestra and, starting with the 2024–2025 season, Artistic and Music Director of Artis-Naples and the Naples Philharmonic in Florida, USA. In the spring of 2019, he led the NAC Orchestra on its critically acclaimed 50th Anniversary European tour, and in 2017, he led the Orchestra in a tour across Canada, celebrating Canada’s 150th anniversary. Most recently, he led the Orchestra in its first performance at New York’s Carnegie Hall in 30 years.
He has made eight recordings with the NAC Orchestra, including the Juno-nominated New Worlds, Life Reflected, ENCOUNT3RS, The Bounds of Our Dreams, and the acclaimed Clara, Robert, Johannes four-album series, all with Canadian label Analekta.
The Music Director role is supported by Elinor Gill Ratcliffe, C.M., O.N.L., LL.D. (hc)
Alexander Shelley a reçu le titre de directeur musical de l’Orchestre du CNA en septembre 2015. Depuis, l’ensemble a été qualifié de « transformé », « passionné », « ambitieux » et « déchaîné » (Ottawa Citizen), et classé parmi les plus audacieux en Amérique du Nord (magazine Maclean’s) pour sa programmation.
Champion de la création au Canada, Shelley a signé récemment le projet multimédia Réflexions sur la vie, INCONDITIONNEL et RENCONTR3S, une collaboration avec Danse CNA comportant trois nouveaux ballets d’envergure.
Shelley s’attache à cultiver les talents de la relève : il est notamment un ambassadeur d’OrKidstra, un programme de développement social qui, à travers la musique, aide les jeunes d’Ottawa à acquérir des compétences essentielles.
Alexander Shelley est également premier chef d’orchestre associé du Royal Philharmonic Orchestra de Londres, et, à partir de la saison 2024-2025, directeur artistique et musical d’Artis-Naples et de l’Orchestre philharmonique de Naples en Floride (États-Unis). Il a dirigé l’Orchestre du CNA au printemps 2019 à l’occasion d’une tournée européenne très applaudie soulignant le 50e anniversaire de l’ensemble et, en 2017, dans le cadre d’une tournée aux quatre coins du Canada pour célébrer le 150e anniversaire du pays. Plus récemment, l’Orchestre a donné, sous sa baguette, son premier concert en 30 ans au Carnegie Hall de New York.
Shelley a fait paraître huit enregistrements avec l’Orchestre du CNA, dont Nouveaux Mondes (finaliste aux prix Juno), Réflexions sur la vie, RENCONTR3S, Aux frontières de nos rêves, ainsi que la série louangée par la critique de quatre albums Clara, Robert, Johannes, tous parus sous l’étiquette canadienne Analekta.
Le poste de directeur musical bénéficie du soutien d’Elinor Gill Ratcliffe, C.M., O.N.L., LL.D. (hc).
Since starting his piano studies at age five, Kevin Chen has been recognized for his achievements from his earliest years in the musical world, placing first in the Canadian Music Competition when he was eight. Following this, he was named one of the CBC’s “Top 30 Hot Canadian Classical Musicians under 30” and one of “100 Remarkable Canadians” in Maclean’s magazine while Kevin was still less than ten years old.
Now 18, his consecutive first-place wins in distinguished international competitions have earned him widespread acclaim, including first prize in the Arthur Rubinstein Piano Master Competition in Tel Aviv, Israel (March 2023); first prize in the Concours de Genève (November 2022); first prize in the Franz Liszt International Piano Competition in Budapest, Hungary (September 2021); first prize in the Hilton Head International Piano Competition in Hilton Head, U.S.A. (March 2020); and first prize in the International Piano-e-Competition in Minneapolis, U.S.A. (July 2019).
In addition to his thoroughly well-received performances in some of the world’s most renowned concert halls, including New York’s Carnegie Hall, London’s St. John’s Smith Square, and Taipei’s National Concert Hall, Kevin has also been invited to perform in many prestigious festivals, such as the Festival International de Piano de la Roque d’Anthéron, the International Chopin Festival in Duszniki-Zdrój, the Chopin and his Europe Festival in Warsaw, and the Oxford Piano Festival.
Kevin has been performing regularly with orchestras since his debut with the Abbotsford Youth Orchestra at the age of seven. These include the Edmonton Symphony Orchestra, the Calgary Philharmonic Orchestra, the Minnesota Orchestra, the Hungarian National Orchestra, the Orchestre de la Suisse Romande, the Israel Philharmonic Orchestra, and the Taipei Symphony Orchestra, among others.
As of October 2023, Kevin currently studies at the Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover with Professor Arie Vardi. He previously studied privately in Calgary with Professor Marilyn Engle and Colleen Athparia.
Kevin Chen a commencé à étudier le piano à l’âge de cinq ans et n’a pas tardé à se signaler dès ses débuts sur la scène musicale, se classant premier au Concours de musique du Canada à seulement huit ans. Par la suite, il a été cité sur la liste des « 30 talents de moins de 30 ans à surveiller en musique classique » de la CBC et sur celle des « 100 Canadiens et Canadiennes remarquables » du magazine Maclean’s alors qu’il n’avait pas encore dix ans.
Aujourd’hui âgé de 18 ans, il a remporté plusieurs premières places dans le cadre de concours internationaux prestigieux, ce qui lui a valu de nombreuses accolades, dont le premier prix du Concours international de piano Arthur-Rubinstein à Tel-Aviv, en Israël (mars 2023), le premier prix du Concours de Genève (novembre 2022), le premier prix du Concours international de piano Franz Liszt à Budapest, en Hongrie (septembre 2021), le premier prix du Concours international de piano de Hilton Head, aux États-Unis (mars 2020), et le premier prix du Minnesota International Piano-e-Competition à Minneapolis, aux États-Unis (juillet 2019).
Outre ses prestations très appréciées dans quelques-unes des plus prestigieuses salles de concert du monde, notamment le Carnegie Hall de New York, le St. John’s Smith Square de Londres et la Salle de concert nationale de Taipei, il a également été invité à se produire dans de nombreux festivals de renom, dont le Festival International de Piano de la Roque d’Anthéron, le Festival international Chopin à Duszniki-Zdrój, le Festival Chopin et son Europe à Varsovie, et le Festival de piano d’Oxford.
Il se produit régulièrement avec des orchestres depuis ses débuts avec l’Abbotsford Youth Orchestra à l’âge de sept ans. On a pu l’entendre, entre autres, avec l’Orchestre symphonique d’Edmonton, l’Orchestre philharmonique de Calgary, l’Orchestre du Minnesota, l’Orchestre national de Hongrie, l’Orchestre de la Suisse romande, l’Orchestre philharmonique d’Israël et l’Orchestre symphonique de Taipei.
Depuis octobre 2023, il étudie à la Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover sous la houlette d’Arie Vardi. Auparavant, il a pris des leçons particulières à Calgary auprès de Marilyn Engle et Colleen Athparia.
Since its debut in 1969, the National Arts Centre (NAC) Orchestra has been praised for the passion and clarity of its performances, its visionary educational programs, and its prominent role in nurturing Canadian creativity. Under the leadership of Music Director Alexander Shelley, the NAC Orchestra reflects the fabric and values of Canada, reaching and representing the diverse communities we live in with daring programming, powerful storytelling, inspiring artistry, and innovative partnerships.
Alexander Shelley began his tenure as Music Director in 2015, following Pinchas Zukerman’s 16 seasons at the helm. Principal Associate Conductor of the Royal Philharmonic Orchestra, and former Chief Conductor of the Nuremberg Symphony Orchestra (2009–2017), he has been in demand around the world, conducting the Rotterdam Philharmonic, DSO Berlin, Leipzig Gewandhaus, and Stockholm Philharmonic, among others, and maintains a regular relationship with the Deutsche Kammerphilharmonie and the German National Youth Orchestra.
Each season, the NAC Orchestra features world-class artists such as the newly appointed Artist-in-Residence James Ehnes, Angela Hewitt, Joshua Bell, Xian Zhang, Gabriela Montero, Stewart Goodyear, Jan Lisiecki, and Principal Guest Conductor John Storgårds. As one of the most accessible, inclusive, and collaborative orchestras in the world, the NAC Orchestra uses music as a universal language to communicate the deepest of human emotions and connect people through shared experiences.
Depuis sa création en 1969, l’Orchestre du Centre national des Arts (CNA) reçoit des éloges pour la passion et la clarté de ses interprétations, pour ses programmes éducatifs novateurs et pour son apport à l’expression de la créativité canadienne. Sous la direction du Directeur musical Alexander Shelley, l’Orchestre du Centre national des Arts est le reflet de la diversité des paysages, des valeurs et des communautés du Canada, et est reconnu pour sa programmation audacieuse, ses contenus nrratifs marquants, son excellence artistique et ses partenariats innovants.
Alexander Shelley a amorcé son mandat à la direction musicale de l’Orchestre du CNA en 2015, succédant à Pinchas Zukerman, qui a été aux commandes de l’ensemble pendant 16 saisons. Premier chef associé du Royal Philharmonic Orchestra, Shelley a été le premier chef de l’Orchestre symphonique de Nuremberg de 2009 à 2017. Demandé partout dans le monde, il a dirigé entre autres la Philharmonie de Rotterdam, DSO Berlin, le Leipzig Gewandhaus et la Philharmonie de Stockholm, et il maintient des liens avec la Deutsche Kammerphilharmonie et l’Orchestre national des jeunes d’Allemagne.
Chaque saison, l’Orchestre du met en vedette des artistes de réputation internationale, tels que notre artiste en résidence James Ehnes, Angela Hewitt, Joshua Bell, Xian Zhang, Gabriela Montero, Stewart Goodyear, Jan Lisiecki et le premier chef invité John Storgårds. L’ensemble se distingue à l’échelle du monde pour son approche accessible, inclusive et collaborative. Par le langage universel de la musique et des expériences musicales communes, il communique des émotions profondes et nous rapproche les uns des autres.
The Orchestre symphonique de Québec, founded by Joseph Vézina in 1902, is the oldest orchestra in Canada and has a history that has closely paralleled that of Québec City. The Orchestra participates in a host of national and international events and produces major pieces from the symphonic repertoire, as well as pieces by Quebec, Canadian, and foreign composers. Over the years, the Orchestra has received numerous awards and accolades. The Orchestre symphonique de Québec leverages its position as a leader in education and community outreach to democratize orchestral music through innovative projects such as the Zoo musical®, the Symphonic Gallery digital education platform, Les Matinées symphoniques for elementary schools, and Notes à repetition for high schools. The Orchestra is known for its collaborations with the Conservatoire de musique de Québec and Université Laval’s faculty of music.
Clemens Schuldt was recently appointed Music Director of the Orchestre symphonique de Québec, a position he commenced from 2023–2024 season. Hailed by the press as one of the most exciting conductors emerging from Germany today, he is widely praised for his innovative interpretations and his deep understanding of music. His knowledge, particularly about the classical and romantic repertoire, as well as his creativity to include lesser-known and contemporary works in his programs are widely acclaimed.
Clemens Schuldt opened the 2023–2024 season with a tour of Germany and Eastern Europe with the German Bundesjugendorchester and Martynas Levickis. He returned to the Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Música, where he conducted the season opening concert. In addition to symphonic works, Clemens Schuldt devotes himself intensively to opera. Last season he also conducted a highly praised new production of Mozart’s Mitridate, re di Ponto together with The English Concert at Garsington Opera. At Staatstheater Karlsruhe, he led the revival of Mozart’s Die Zauberflöte.
Fondé par Joseph Vézina en 1902, l’Orchestre symphonique de Québec, doyen des orchestres canadiens, a toujours été intimement lié aux évènements qui ont marqué l’histoire de la ville de Québec et participe à plusieurs événements d’envergure nationale et internationale. Il crée, en plus des œuvres majeures du répertoire symphonique, de nombreuses œuvres de compositeurs québécois, canadiens et étrangers. Depuis sa création, l’Orchestre a été récompensé par de nombreux prix et distinctions. Chef de file en éducation et en médiation culturelle, l’Orchestre symphonique de Québec contribue à la démocratisation de la musique symphonique avec des projets innovants tels le Zoo musical® et la plateforme numérique éducative La Galerie symphonique, Les Matinées symphoniques (primaire) et les Notes à répétition (secondaire). L’Orchestre se distingue par ses collaborations avec le Conservatoire de musique de Québec ainsi que la Faculté de musique de l’Université Laval.
Nouveau directeur musical de l’Orchestre symphonique de Québec, Clemens Schuldt est l’un des visages de la nouvelle génération de chefs d’orchestre. Originaire d’Allemagne, il est reconnu pour ses interprétations novatrices et sa compréhension approfondie de la musique. Ses choix artistiques audacieux allant du répertoire classique et romantique aux œuvres contemporaines et moins connues sont largement salués.
Sa saison 2023–2024 a débuté par une tournée en Allemagne et en Europe de l’Est avec le Bundesjugendorchester et l’accordéoniste Martynas Levickis. Il a ensuite dirigé le concert inaugural de la saison de l’Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Música. En plus des œuvres symphoniques, Clemens Schuldt est un grand amateur d’opéra. La saison dernière, il a dirigé une toute nouvelle production chaudement applaudie de l’opéra de Mozart Mitridate, re di Ponto (Mithridate, roi du Pont) avec The English Concert au Garsington, ainsi que la reprise de la Flûte enchantée de Mozart au Badisches Staatstheater Karlsruhe.
Founded in 1894 by Augustus Vogt, the Toronto Mendelssohn Choir is proud to be one of Canada’s oldest, largest, and most recognized choral ensembles, renowned for over 125 years for delivering the highest standard of musical performance.
Grand symphonic sound that can only be achieved by a large choir has been the Toronto Mendelssohn Choir’s trademark. Performing both sacred and secular repertoire, TMChoir choristers have long been committed to offering audiences a profound emotional experience of some of the most powerful music ever composed.
The TMChoir is a Juno winner, and Grammy-nominated.
Fondé en 1894 par Augustus Vogt, le chœur Mendelssohn de Toronto Mendelssohn (TMChoir) est fier d’être l’un des chœurs les plus anciens et importants au Canada ainsi que l’un des plus renommés, comptant plus de 125 ans de prestations musicales de haut calibre.
Le Toronto Mendelssohn Choir a pour marque de commerce les sons symphoniques ne pouvant être produits que par un immense chœur. Présentant autant des œuvres du répertoire sacré que séculaire, les membres du TMChoir sont déterminés à offrir au public une expérience émotionnelle grandiose grâce à leurs interprétations des plus grandes pièces jamais composées.
Le TMChoir a remporté un prix Juno et a été nommé aux prix Grammy.
Internationally recognized conductor, scholar, and pedagogue Jean-Sébastien Vallée was named as the Toronto Mendelssohn Choir’s eighth Artistic Director in June 2021. In addition to his work as Artistic Director of the Choir, Jean-Sébastien is Associate Professor of Music, Director of Choral Studies, and Coordinator of the Ensembles & Conducting Area at the Schulich School of Music of McGill University.
Jean-Sébastien has conducted ensembles throughout North America, Europe, and Asia and has prepared choruses for leading orchestras including the Chicago Symphony Orchestra, the Toronto Symphony Orchestra, the Orchestre symphonique de Montréal, and the National Arts Centre Orchestra. In addition to his interest in choral, operatic, and orchestral music, Jean-Sébastien is an advocate for contemporary music, making it a priority to premiere and commission works by young composers, and to program rarely performed repertoire. He has recorded extensively under the ATMA Classique label.
Chef d’orchestre, pédagogue et chercheur canado-américain de renommée mondiale, Jean-Sébastien Vallée est devenu le huitième directeur artistique du Toronto Mendelssohn Choir en juin 2021. En plus d’assurer la direction artistique du Chœur, il œuvre comme professeur agrégé de musique, directeur des études chorales et coordinateur de la division des ensembles et de la direction à l’École de musique Schulich de l’Université McGill.
Le maestro Vallée a dirigé de nombreux ensembles en Amérique du Nord, en Europe et en Asie. Il a aussi préparé des chœurs pour plusieurs orchestres de premier plan, dont l’Orchestre du Centre national des Arts et les orchestres symphoniques de Toronto, de Montréal et de Chicago. Outre son intérêt pour les œuvres chorales, opératiques et orchestrales, il promeut la musique contemporaine et se fait un point d’honneur de présenter ou de commander des œuvres de jeunes compositrices et compositeurs, ainsi que de mettre au programme des morceaux que l’on entend rarement. Il compte de nombreux enregistrements à son actif sous l’étiquette ATMA Classique.
Joël Brouillette has been the director of artistic administration at the Orchestre symphonique de Québec since September 2017. A trained hornist, he was a member of the Orchestre symphonique de Sherbrooke and the Orchestre symphonique de Drummondville and freelanced for several Quebec orchestras. He also plays horn for and has toured multiple times with the eclectic band l’Orkestre des Pas Perdus.
He taught horn for a number of years in secondary schools, including Collège Régina Assumpta, Collège Ste‑Anne in Lachine and École secondaire Pierre-Laporte, where he also taught music literature. He has also spent many a summer at the Camp Musical d’Asbestos.
Joël has always been interested in the administrative side of music, holding roles at several key organizations in the Quebec music scene over the years. Most notably, he was director of artistic operations for the I Musici de Montréal Chamber Orchestra, personnel director for the Orchestre symphonique de Drummondville for over a decade, librarian for the jury of the Concours musical international de Montréal, director of operations for the Orchestre de la Francophonie and head judge for the Fédération des harmonies et des orchestres symphoniques du Québec.
Joël Brouillette is a graduate of the Conservatoire de musique du Québec à Montréal, Université de Montréal and the State University of New York.
Joël Brouillette est directeur de l’administration artistique à l’Orchestre symphonique de Québec depuis septembre 2017. Corniste de formation, il a auparavant été membre des orchestres symphoniques de Sherbrooke et Drummondville, en plus d’être pigiste dans plusieurs orchestres québécois. Également corniste au sein du groupe éclectique l’Orkestre des Pas Perdus, il a fait plusieurs tournées avec ce dernier.
Il a œuvré comme professeur de cor pendant de nombreuses années et a enseigné dans plusieurs institutions de niveau secondaire, notamment le Collège Régina Assumpta, le Collège Ste-Anne de Lachine et l’École secondaire Pierre-Laporte, où il enseignait également la littérature musicale. Il a aussi passé de nombreux été au Camp Musical d’Asbestos.
Ayant toujours été attiré par le côté administratif de la musique, il a occupé au fil des ans des postes au sein de plusieurs organisations clés du milieu musical québécois. Il fut notamment directeur des opérations artistiques à l’orchestre de chambre I Musici de Montréal, directeur du personnel à l’Orchestre symphonique de Drummondville pendant plus de 10 ans, musicothécaire pour le jury du Concours musical international de Montréal, directeur des opérations à l’Orchestre de la Francophonie et juge en chef pour la Fédération des harmonies et orchestres symphoniques du Québec.
Joël Brouillette est diplômé du Conservatoire de musique du Québec à Montréal, de l’Université de Montréal et de la State University of New York.
OrKidstra is an Ottawa-based social development program, which gives children from under-served areas the opportunity to learn life skills – such as teamwork, commitment and responsibility – through the joys and challenges of singing and playing music together.
OrKidstra’s mission is to empower kids and build community through music. OrKidstra accomplishes this mission by providing children from under-privileged communities with free instruments and lessons, giving them the chance to reach for success through music.
The program began in 2007 with 27 children and the passionate belief in the transformative power of music. It has since grown to include over 700 children, ages 5-18, from 42 cultural and linguistic backgrounds, and has become a world-class example of why music is called the universal language.
In high-demand for their energy and musicianship, OrKidstra has performed on the JUNO awards broadcast, on Parliament Hill as part of the Canada Day 150 Celebrations and many more. The charity is grateful to have the support of two OrKidstra Ambassadors: acclaimed pianist Angela Hewitt, C.C., O.B.E, and Alexander Shelley, Music Director NAC Orchestra.
OrKidstra est un programme de développement social destiné aux enfants des quartiers défavorisés d’Ottawa visant à leur permettre d’acquérir des compétences telles le travail d’équipe et le sens des responsabilités tout en chantant et en faisant de la musique ensemble.
L’organisme a pour mission de favoriser l’autonomie des enfants et de renforcer les communautés par le langage universel qu’est la musique; il fournit des instruments et offre des leçons de musique gratuites à des enfants de milieux défavorisés, leur donnant ainsi une occasion de se dépasser en musique.
Créé en 2007 avec un puissant désir de transformer la vie des enfants grâce à la musique, le programme avait alors rassemblé 27 participants. En une dizaine d’années, il a maintenant touché la vie de plus de 700 enfants de 5 à 18 ans issus de 42 communautés culturelles et linguistiques différentes et est même devenu une référence en éducation musicale.
Les concerts d’OrKidstra sont fort prisés, surtout en raison de l’énergie communicative et du talent de ses membres; ceux-ci ont offert des prestations, entre autres, à la cérémonie des prix JUNO en 2017, sur la Colline du Parlement à l’occasion des célébrations du 150e anniversaire du Canada et aux cérémonies d’ouverture du Centre mondial du pluralisme. OrKidstra est fière d’avoir le soutien de deux ambassadeurs de marque : la réputée pianiste Angela Hewitt, C.C., O.B.E., et le directeur musical de l’Orchestre du CNA, Alexander Shelley.
A native of Toronto, Andre Dubelsten has been a member of the Orchestre symphonique de Québec since 2022. Prior to joining the OSQ, he spent over a decade playing with the Canadian Opera Company in Toronto, as well as with the Toronto Symphony Orchestra, the National Ballet of Canada and other Toronto-area ensembles. He has performed as a soloist throughout North America, Europe and the Middle East, most notably at Steinway Hall in New York City; the Villersexel cathedral in Villersexel, France; San Marcos University in Lima, Peru; the Christ Cathedral in Garden Grove, California; the Nixon Library in Yorba Linda, California and Messiah University in Grantham, Pennsylvania. He regularly tours as a soloist with the Young Musicians European Orchestra, performing concerts throughout Italy, other parts of Europe and the Middle East.
As a chamber musician, Andre has toured the United States with New York-based soprano Devon Guthrie, performing baroque concerts for trumpet and voice. The duo’s tour took Andre through California, Oregon, Pennsylvania, Washington, DC, and the United Kingdom. Andre has also played as a soloist with the Portland Chamber Orchestra in Oregon. He credits his musical development to his teachers, Gerald B. Webster, Andrew McCandless, Edward Carroll, Jens Lindemann and Mark Gould.
Originaire de Toronto, Andre est membre de l’Orchestre symphonique de Québec depuis 2022. Avant sa nomination, il a passé plus de dix ans à Toronto où il a joué avec la Canadian Opera Company, ainsi qu’avec l’Orchestre symphonique de Toronto, le Ballet national du Canada et d’autres ensembles de la région de Toronto. Il s’est produit en tant que soliste dans toute l’Amérique, l’Europe et le Moyen-Orient, notamment au Steinway Hall de New York, à la cathédrale de Villersexelle en France, à l’université San Marcos de Lima, au Pérou, à la cathédrale Crystal de Garden Grove, en Californie, à la bibliothèque Nixon de Yorba Linda, en Californie, et au Messiah College de Grantham, en Pennsylvanie. Il effectue régulièrement des tournées en tant que soliste avec le Young Musicians European Orchestra, où il a donné des concerts dans toute l’Italie, ainsi qu’en Europe et au Moyen-Orient.
En tant que musicien de chambre, Andre a participé à une tournée aux États-Unis avec la soprano Devon Guthrie, basée à New York, en interprétant des œuvres baroques pour trompette et voix. Le duo a effectué une tournée américaine qui l’a mené en Californie, en Oregon, en Pennsylvanie, à Washington et au Royaume-Uni. Andre a également joué en tant que soliste avec le Portand Chamber Orchestra dans l’Oregon. Les professeurs auxquels il attribue son développement sont Gerald B. Webster, Andrew McCandless, Edward Carroll, Jens Lindemann et Mark Gould.
Kimball Sykes joined the National Arts Centre Orchestra as principal clarinet in 1985.
Born in Vancouver, he received a Bachelor of Music Degree from the University of British Columbia where he studied with Ronald deKant. In 1982 Mr. Sykes was a member of the National Youth Orchestra and was awarded the first of two Canada Council grants to study with Robert Marcellus in Chicago. He has participated in the Banff School of Fine Arts Festival, the Scotia Festival, the Orford Festival and the Ottawa Chamber Music Festival.
He has performed and toured with the Vancouver Symphony Orchestra and was a member of the Vancouver Opera Orchestra. While in Vancouver, he was a founding member of the Vancouver Wind Trio. From 1983 to 1985 he was principal clarinet of the Honolulu Symphony Orchestra.
Mr. Sykes has performed as a soloist with the NAC Orchestra on numerous occasions. In May 2000, he gave the premiere performance of Vagues immobiles, a clarinet concerto by Alain Perron commissioned for him by the NAC, and in November 2002, he performed the Copland Clarinet Concerto, both conducted by Pinchas Zukerman. Other groups he has appeared with as soloist include Thirteen Strings, the Honolulu Symphony and the Auckland Philharmonia.
Mr. Sykes has performed numerous solo and chamber music programs for the Canadian Broadcasting Corporation. He can be heard on the recent Chamber Players of Canada recording of Schubert’s Octet. He has also recorded the Mozart Clarinet Quintet with Pinchas Zukerman and NAC Orchestra principal musicians Donnie Deacon, Jane Logan and Amanda Forsyth which is included in the NAC Orchestra’s double Mozart CD for CBC Records which was nominated for a Juno Award in 2004.
Kimball Sykes is currently on faculty at the University of Ottawa.
Kimball Sykes est clarinette solo de lʼOrchestre du Centre national des Arts depuis 1985.
Originaire de Vancouver, il obtient un baccalauréat en musique de l’Université de la Colombie-Britannique, où il a étudié avec Ronald de Kant. En 1982, alors membre de lʼOrchestre national des jeunes du Canada, il reçoit la première des deux bourses du Conseil des Arts du Canada qui lui seront décernées afin de lui permettre dʼétudier avec Robert Marcellus à Chicago. Au fil des ans, il participe au festival de la School of Fine Arts de Banff, au Festival de musique de chambre d'Ottawa, de même quʼau Festival Scotia et au Festival d’Orford.
Il s’est produit sur place et en tournée avec l’Orchestre symphonique de Vancouver, a été membre de l'orchestre de l’Opéra de Vancouver et l’un des membres fondateurs du Vancouver Wind Trio. Il a aussi été clarinette solo de l'Orchestre symphonique d’Honolulu de 1983 à 1985.
M. Sykes s’est produit comme soliste avec l’Orchestre du CNA à de nombreuses reprises. En mai 2000, il a créé Vagues immobiles, un concerto pour clarinette que le CNA avait commandé à son intention au compositeur Alain Perron, sous la direction de Pinchas Zukerman, qui l’a également dirigé en novembre 2002 dans le Concerto pour clarinette de Copland. Il a aussi joué en soliste pour Thirteen Strings, l’Orchestre symphonique d’Honolulu et l’Orchestre philharmonique d’Auckland, entre autres.
M. Sykes a joué en soliste ou dans des ensembles de musique de chambre dans le cadre de diverses émissions de la chaîne anglaise de la Société Radio-Canada. Il a participé à l’enregistrement de l’Octuor de Schubert avec les Chambristes du Canada pour les Disques SRC. Il a gravé aussi le Quintette avec clarinette de Mozart avec Pinchas Zukerman et les chefs de pupitre de l’Orchestre du CNA Donnie Deacon, Jane Logan et Amanda Forsyth, pour le CD double consacré à Mozart et publié par les Disques SRC, mis en nomination pour un prix JUNO en 2004.
Kimball Sykes enseigne présentement à l’Université dʼOttawa.
Darren Hicks joined the National Arts Centre Orchestra as Principal Bassoon in September 2022 after four seasons with the Toronto Symphony Orchestra as Associate Principal Bassoon. Hailing from Middleton, Nova Scotia, Mr. Hicks pursued undergraduate studies at the University of Ottawa, studying under former NACO Principal Bassoonist Christopher Millard. He then went on to study at the graduate level with Frank Morelli at the Yale School of Music in New Haven, Connecticut. Following his graduation, Darren was chosen as a fellow for the Rebanks Family Fellowship at the Glenn Gould School of Music. After this Mr. Hicks moved to Miami Beach, Florida to become a Bassoon Fellow at the New World Symphony. Darren is an alumnus of numerous summer festivals including Domaine Forget, Orchestre de la Francophonie, the National Youth Orchestra of Canada, the Banff Festival, the Verbier Festival, and the Aspen Music Festival and School.
Formative influences in Darren’s musicianship include Joan Panetti (Yale), David Shifrin (Yale), Whitney Crockett, Daniel Matsukawa, Judith Leclair, and Nancy Goeres.
Mr. Hicks feels very fortunate to have received a number of honours and awards, including winning the Aspen Music Festival and School’s Concerto Competition for bassoon (2019), the New World Symphony concerto competition (March 2018), the Dean’s Prize at the Yale School of Music (2014), and the National Arts Centre Orchestra Bursary (2012).
Darren plays on a bassoon made just outside of Peterborough by Bell Bassoons Ltd. When not hunched over his reed desk he enjoys building his record collection, meandering walks in nature, numerous podcasts, and feeding his insatiable sweet tooth.
Darren Hicks s’est joint à l’Orchestre du Centre national des Arts à titre de basson solo en septembre 2022, après avoir passé quatre saisons avec l’Orchestre symphonique de Toronto comme basson solo associé. Originaire de Middleton, en Nouvelle-Écosse, il a accompli ses études de premier cycle à l’Université d’Ottawa sous la houlette de Christopher Millard, ancien basson solo de l’OCNA. Il a ensuite poursuivi ses études supérieures auprès de Frank Morelli à la Yale School of Music de New Haven, dans le Connecticut. Après avoir obtenu son diplôme, il a été choisi comme récipiendaire de la Bourse de la famille Rebanks à la Glenn Gould School of Music. Par la suite, il a déménagé à Miami Beach, en Floride, pour devenir bassoniste au sein du l’Orchestre symphonique New World. Darren Hicks a participé à de nombreux festivals d’été dont ceux du Domaine Forget, de l’Orchestre de la Francophonie, de l’Orchestre national des jeunes du Canada, ainsi que le Festival de Banff, le Festival de Verbie et le Festival de musique d’Aspen.
Parmi ses influences formatrices, il cite Joan Panetti (Yale), David Shifrin (Yale), Whitney Crockett, Daniel Matsukawa, Judith Leclair et Nancy Goeres.
Lauréat de plusieurs prix et récompenses, il a notamment remporté le concours de concerto pour basson du Festival de musique d’Aspen (2019), le concours de concerto de l’Orchestre symphonique New World (mars 2018), le prix du doyen de la Yale School of Music (2014) et la Bourse de l’Orchestre du Centre national des Arts (2012).
Il joue sur un basson fabriqué en banlieue de Peterborough par Bell Bassoons Ltd. Lorsqu’il n’est pas penché sur son pupitre, il se plaît à enrichir sa collection de disques, à se perdre dans la nature, à écouter de nombreux balados et à satisfaire son insatiable « dent sucrée ».
A native of Toronto, Chris began playing tuba at the age of twelve at Winona Drive Senior Public School and instantly discovered a passion for performing. During his time at Winona, Chris met Chuck Daellenbach of the Canadian Brass, and performed over 50 concerts with the Winona Brass Quintet including a tour of Japan. Chuck would serve as a role model and mentor for the remainder of Chris' career and those early musical experiences with the quintet would leave an indelible imprint on him.
After graduating from the Interlochen Arts Academy in Michigan, Chris’ formal education included studies with Dennis Miller at McGill, Alain Cazes at the Montreal Conservatoire and Dan Perantoni at Indiana University. His summers were spent performing at various summer festival orchestras including the National Academy Orchestra (Hamilton Canada), National Repertory Orchestra (Breckenridge, Colorado), National Orchestral Institute (College Park, Maryland), Verbier Festival Youth Orchestra (Switzerland) and a memorable summer in the Ceremonial Guard Band performing on Parliament Hill.
Chris’ professional orchestral tuba career began overseas in Spain, performing as Principal Tuba with the Orquesta Sinfonica de Galicia for 2 seasons from 2001 to 2003 before returning to Canada to take up the same position with the Winnipeg Symphony in 2003. Chris served as Principal Tuba with the Winnipeg Symphony Orchestra for 15 seasons from 2003 until 2018, when he started as Principal Tuba with the National Arts Centre Orchestra.
Chris has been an active teacher and enjoys sharing his passion for music. While in Europe, Chris was the Professor of Tuba at the ESMAE School of Music in Porto, Portugal and is the former Instructor of Tuba at the University of Manitoba. He is very proud of his former students who hold a variety of positions.
Chris has recorded with the Winnipeg Symphony, the Manitoba Chamber Orchestra, Real Philharmonic de Galicia, Montreal Symphony Orchestra, the Canadian Brass and numerous studio recordings in the US. Chris has appeared as a soloist with a variety of ensembles including the Winnipeg Symphony, the University of Manitoba Wind Ensemble and the National Youth Band of Canada. Chris gave the orchestral premiere of the Victor Davies Tuba Concerto in 2009 with the WSO and is always on the lookout to find new tuba repertoire to perform for Canadian audiences. When he is not playing tuba, Chris enjoys running, playing golf and spending time with his wife, Desiree and their two kids; Evelyn and Keenan.
Originaire de Toronto, Chris Lee apprend à jouer le tuba dès l’âge de 12 ans à l’école publique Winona Drive, et se découvre instantanément une passion pour l’interprétation. Lorsqu’il est à Winona, Lee rencontre Chuck Daellenbach du Canadian Brass, qui lui servira de modèle et de mentor tout au long de sa carrière. Toujours à Winona, Lee participe à plus de 50 concerts avec le quintette de cuivres de l’école, notamment dans le cadre d’une tournée au Japon, et ces premières expériences musicales laissent sur lui une empreinte indélébile.
Après avoir obtenu son diplôme de l’Interlochen Arts Academy au Michigan, Lee poursuit son éducation formelle auprès de Dennis Miller à l’Université McGill, Alain Cazes au Conservatoire de Montréal et Dan Perantoni à l’Université de l’Indiana. Il passe ses étés à jouer dans divers orchestres de festivals, dont le National Academy Orchestra (Hamilton, Canada), le National Repertory Orchestra (Breckenridge, Colorado), le National Orchestral Institute (College Park, Maryland), l’Orchestre des jeunes du Verbier Festival (Suisse) et l’ensemble de la Garde de cérémonie d’Ottawa, une expérience mémorable sur la Colline du Parlement.
La carrière de Lee au sein d’un orchestre professionnel débute en Espagne, où il est tuba solo de l’Orchestre symphonique de Galice pour deux saisons, de 2001 à 2003, avant de rentrer au Canada pour occuper le même poste au sein de l’Orchestre symphonique de Winnipeg. Il reste avec l’ensemble pendant 15 saisons, de 2003 à 2018, avant de devenir tuba solo au sein de l’Orchestre du Centre national des Arts.
Lee est un professeur engagé qui aime partager sa passion pour la musique. Lors de son séjour en Europe, il a été professeur de tuba à l’ESMAE School of Music à Porto, au Portugal, et instructeur de tuba à l’Université du Manitoba. Il est très fier de ses anciens élèves, qui occupent aujourd’hui une gamme de postes.
Christopher Lee a pris part à des enregistrements avec les orchestres symphoniques de Montréal et de Winnipeg, l’Orchestre philharmonique royal de Galice, l’Orchestre de chambre du Manitoba et le Canadian Brass, ainsi que dans de nombreux studios aux États-Unis. Il s’est produit comme soliste avec plusieurs ensembles, dont l’Orchestre symphonique de Winnipeg, l’Ensemble de vents de l’Université du Manitoba et l’Orchestre national des jeunes du Canada. Il a assuré la première du Concerto for Tubameister de Victor Davies en 2009 avec l’Orchestre symphonique de Winnipeg, et est toujours à la recherche de nouveaux répertoires pour tuba à interpréter pour les publics canadiens. Lorsqu’il ne joue pas du tuba, Chris aime la course, le golf, et passer du temps avec son épouse, Desiree, et leurs deux enfants, Evelyn et Keenan.
Zachary Bond is a distinguished bass trombonist who has achieved great success in both teaching and performing across Canada, the United States, Malaysia, Singapore, and Hong Kong. He was recently appointed as the bass trombonist of the National Arts Centre Orchestra/Orchestre du Centre National des Arts du Canada and is also the Artistic Director of the Singapore International Low Brass Academy, as well as a co-founder of the Festival of Trombones in Coppell, Texas.
Previously, Zachary served as the Lecturer of Brass at the Hong Kong Academy for Performing Arts (HKAPA) and Adjunct Professor of Trombone and Euphonium at Hong Kong University. He has also held full-time positions as Principal Bass Trombone of the Malaysian Philharmonic Orchestra and the Jacksonville Symphony. Additionally, Zachary has taught at the National University of Singapore’s Yong Siew Toh Conservatory of Music.
Born and raised in Texas, Zachary was accepted to Philadelphia’s prestigious Curtis Institute of Music at the age of 16. After earning his Bachelor of Music degree from The Curtis Institute in 2003, Zachary received a full scholarship to attend Yale University the following year. Zachary studied under the tutelage of renowned trombonists such as Jon Bohls, Keith Meek, Blair Bollinger, Scott Hartman, Mark Lawrence, John Rojak, and Steve Norrell.
Throughout his illustrious career, Zachary has performed with some of the world’s leading ensembles, including the Orchestre du Centre National des Arts du Canada, The Philadelphia Orchestra, Pittsburgh Symphony, Atlanta Symphony, Canadian Brass, San Diego Symphony, Houston Symphony, Hong Kong Philharmonic, Philadelphia Opera, Philadelphia Ballet, Malaysia Philharmonic, Macau Orchestra, Melbourne Symphony, Qatar Philharmonic, and the Singapore Symphony. He has also participated in a variety of summer music festivals, such as the National Repertory Orchestra, Music Academy of the West, Aspen Music Festival, Verbier Festival, Spoleto USA, and Pierre Boulez’s Lucerne Festival.
As a soloist, Zachary has won first prize in both the 2003 Donald Yaxley Bass Trombone Competition in Helsinki, Finland, and the 2006 Edward Kleinhammer Orchestral Bass Trombone Competition in Birmingham, England. He is also a regular adjudicator for the International Trombone Association Competitions preliminary and final rounds and has served on the Jury of the Jeju International Bass Trombone Competition in Jeju, Korea.
Zachary is a passionate educator and has been a regular guest lecturer and performer globally. He has been in residence at the Louvre Museum in Paris, the Sibelius Academy in Helsinki, as well as numerous venues in the United States, Brazil, Canada, China, England, Hong Kong, Japan, Korea, Malaysia, Singapore, Thailand, and Mexico. Zachary was invited as a guest artist at the 2010 International Trombone Festival in Austin, Texas, and was invited once again to the 2013 International Trombone Festival in Columbus, Georgia.
In 2016, Zachary premiered Sheridan Seyfried’s Concerto for bass trombone and orchestra with the US Army Orchestra in Washington D.C., conducted by Colonel Timothy Holtan.
Zachary has also recorded on four newly released albums, including The Canadian Brass’s “Echo, The Glory of Gabrieli,” the Houston Symphony’s DVD collaboration with NASA celebrating the advent of High Definition Hubble Telescope images set to the music of Gustav Holst’s “The Planets” suite, culminating in a live performance on tour to New York’s Carnegie Hall, and Dvorak’s 7th and 8th Symphonies with the Malaysian Philharmonic and Claus Peter Flor. Zachary has also performed in China with the Canadian Brass on Hunan TV’s Chinese New Year show for over half a billion viewers.
Zachary Bond plays exclusively on THEIN Trombones. He has developed with Max Thein and Olav Brandt the Universal Bass Trombone and Contrabass Trombones and the American Bass Trombone Model Bb – F – G.
Zachary Bond est un tromboniste basse éminent qui a connu beaucoup de succès tant comme professeur que comme interprète partout au Canada, aux États-Unis, en Malaisie, à Singapour et à Hong Kong. Il a récemment été nommé trombone basse de l’Orchestre du Centre national des Arts et est également directeur artistique de l’Académie internationale de trombone basse de Singapour, ainsi que cofondateur du Festival de trombones à Coppell, au Texas.
Auparavant, il a enseigné les cuivres à l’Académie des arts de la scène de Hong Kong et a été professeur auxiliaire de trombone et d’euphonium à l’Université de Hong Kong. Il a également été trombone basse solo à temps plein pour l’Orchestre philharmonique de Malaisie et l’Orchestre symphonique de Jacksonville. De plus, il a enseigné au Conservatoire de musique Yong Siew Toh de l’Université nationale de Singapour.
Originaire du Texas, Zachary Bond a été admis au prestigieux Institut de musique Curtis de Philadelphie à l’âge de 16 ans. Après l’obtention de son baccalauréat en musique en 2003, il a reçu une bourse complète pour étudier à l’Université Yale l’année suivante. Là-bas, il a étudié sous l’aile de trombonistes de renom comme Jon Bohls, Keith Meek, Blair Bollinger, Scott Hartman, Mark Lawrence, John Rojak et Steve Norrell.
Au cours de son illustre carrière, Zachary Bond s’est produit avec certains des plus grands ensembles du monde, dont l’Orchestre du Centre National des Arts du Canada, l’Orchestre de Philadelphie, l’Orchestre symphonique de Pittsburgh, l’Orchestre symphonique d’Atlanta, le Canadian Brass, l’Orchestre symphonique de San Diego, l’Orchestre symphonique de Houston, l’Orchestre philharmonique de Hong Kong, l’Opéra de Philadelphie, le Ballet de Philadelphie, l’Orchestre philharmonique de Malaisie, l’Orchestre de Macao, l’Orchestre symphonique de Melbourne, l’Orchestre philharmonique du Qatar et l’Orchestre symphonique de Singapour. Il a également participé à divers festivals de musique d’été, notamment le National Repertory Orchestra, la Music Academy of the West, le Festival de musique d’Aspen, le Verbier Festival, le Festival Spoleto (É.-U.) et le Festival de Lucerne de Pierre Boulez.
Comme soliste, Zachary Bond a remporté le premier prix au Concours de trombone basse Donald Yaxley de 2003, à Helsinki, en Finlande, ainsi qu’au Concours de trombone basse orchestral Edward Kleinhammer de 2006, à Birmingham, au Royaume-Uni. Il est aussi un membre régulier du jury pour les rondes préliminaires et finales des concours de l’Association internationale de trombone, et a siégé dans le jury du Concours international de trombone basse de Jeju, en Corée.
Passionné de l’enseignement, Zachary Bond enchaîne les conférences et les prestations partout dans le monde. Il a été en résidence au Louvre à Paris, à l’Académie Sibelius d’Helsinki, ainsi qu’à plusieurs autres endroits aux États-Unis, au Brésil, au Canada, en Chine, au Royaume-Uni, à Hong Kong, au Japon, en Corée, en Malaisie, à Singapour, en Thaïlande et au Mexique. Il a été invité à deux reprises au Festival international de trombone : en 2010, à Austin, au Texas, et en 2013 à Columbus, en Géorgie.
En 2016, Zachary Bond a interprété pour la première fois le Concerto pour trombone basse et orchestre de Sheridan Seyfried avec le U.S. Army Orchestra à Washington D.C., sous la direction du colonel Timothy Holtan.
On peut entendre le tromboniste basse dans quatre albums récemment publiés : Echo, The Glory of Gabrieli de l’ensemble Canadian Brass; la collaboration sur DVD de l’Orchestre symphonique de Houston et de la NASA célébrant la venue des images haute définition du télescope Hubble au son de la suite Les Planètes de Gustav Holst, qui a culminé par une prestation au Carnegie Hall de New York; et les Symphonie no 7 et Symphonie no 8 de Dvorak avec l’Orchestre philharmonique de Malaisie, sous la direction de Claus Peter Flor. Il s’est aussi produit en Chine avec le Canadian Brass lors du spectacle du Nouvel An chinois sur Hunan TV devant plus d’un milliard de personnes.
Zachary Bond joue exclusivement avec des trombones de la marque THEIN. Avec Max Thein et Olav Brandt, il a conçu le trombone basse universel, le trombone contrebasse et les modèles Sib, Fa et Sol du trombone basse américain.
Marlène Ngalissamy was appointed principal bassoon of the Orchestre symphonique de Québec in May 2022. She has also played with the Orchestre symphonique de Montréal, The Philadelphia Orchestra and as guest principal bassoon with the Saint Paul Chamber Orchestra in Minnesota.
Marlène studied under Mathieu Harel and Stéphane Lévesque at the Conservatoire de musique de Montréal before completing a graduate degree at Curtis Institute of Music in Philadelphia under Daniel Matsukawa.
She has participated in workshops at a number of chamber music festivals, including Domaine Forget, the National Arts Centre, the Marlboro Music Festival in Vermont and the Pablo Casals Festival in France. She is also an alum of the Pacific Music Festival in Japan. Marlène is a Hnatyshyn grant recipient and a Meg Quigley competition finalist and placed first at the 2013 Canadian Music Competition.
In 2020 and 2021, Marlène traveled to London, England, to perform with the Chineke! Orchestra at the Royal Albert Hall and Wigmore Hall, where she recorded works by Samuel Coleridge‑Taylor.
She was recently invited to perform with the Philadelphia Chamber Music Society in a program of works for bassoon, voice, and piano, and has been on the faculty of the National Youth Orchestra Canada since summer 2023.
Nommée basson solo de l’Orchestre symphonique de Québec en mai 2022, Marlène Ngalissamy s’est également produite avec l’Orchestre symphonique de Montréal, l’Orchestre symphonique de Philadelphie et comme basson solo invité avec le Saint Paul Chamber Orchestra au Minnesota.
Marlène a étudié avec Mathieu Harel et Stéphane Lévesque au Conservatoire de musique de Montréal avant de compléter un diplôme d’études supérieures au Curtis Institute of Music à Philadelphie avec Daniel Matsukawa.
Elle a participé aux programmes des festivals de musique de chambre du Domaine Forget, du Centre National des Arts, du Marlboro music festival au Vermont et du festival Pablo Casals en France. Elle est aussi une ancienne du Pacific Music Festival au Japon. Marlène est lauréate du prix Hnatyshyn, est une des finalistes du concours Meg Quigley et lauréate du premier prix du Concours de musique du Canada (2013).
En 2020 et 2021, Marlène s’est rendue à Londres, en Angleterre, pour se produire avec le Chineke! Orchestra au Royal Albert Hall et au Wigmore Hall, où elle a enregistré des œuvres de Samuel Coleridge-Taylor.
Elle a récemment été invitée à se produire avec la Philadelphia Chamber Music Society dans un programme d’œuvres pour basson, voix et piano et fait partie du corps professoral de l’Orchestre national des jeunes du Canada depuis l’été 2023.